hijau2 si pokok

hijau2 si pokok


sy sayang ibu saya

sy sayang ibu saya

Saturday, September 3, 2011

written by kasturi orkid

Part 3



Tanta, 10 am





Begitu suffiyyah berlalu, saeif hanya terdiam dan menjawab salam sambil menanti seribu harapan untuk mendekati suffiyyah dan mengenalinya lagi dekat. Bukan kata nk kenal lagi dekat, malah nama si suffiyyah pun saeif xtahu lagi..cm no den ni?? Huhuu..saeif hanya memerhatikan suffiyyah berlalu pergi..dan terdetik juga dikepalanya bagaimana anak gadis sepertinya berjalan kaki sejauh 120 km dari kaherah ke tanta? Kuatnya wanita itu? Apa dia dianugerahi kuasa luar biasa? Kaki besi?? Atau ada sayap?? Haha..semuanya dongeng semata2…hahahahaha…setelah 10 minit suffiyyah berlalu maka datanglah sahabat lama si saeif ni muqarrabin dan mujahid…muqarrabin penuntut tanta dan mujahid adiknya..setibanya saeif di tanta, qabin membawa saeif berjalan sekitar El-gharbeya..selepas itu saeif ke mounsura bertemu saahabat sekuliah sewaktu di Cairo sekejap seketika dulu..walaupun hati saeif bergelora ingin tahu siapakah suffiyyah..namun dia tidak bertanya sedikitpun kepada qabin..dia hanya diam seribu bahasa…padahal dia yakin qabin mesti tahu dan barangkali kenal dengan wanita dambaannya itu kerana mereka pun satu jurusan…saeif mengetahui suffiyyah jurusan medical kerana sempat terpandang buku science human of biology yg dipegang suffiyyah ketika waktu menunggu kereta api sebelum sampai ke tanta…







Monsoura, 11am





Saeif terbang ke madinah kembali kerana kuliahnya 3 hari lagi. Hatinya berdebar2 seolah2 ada yg tidak kena..dia teringat kepada wanita berpurdah itu…hatinya mmg betul sudah tertawan..dia sudah tidak keruan…







Seminggu berlalu saeif di madinah, pengajian nya seperti biasa masih lagi boleh dibanggakan…dia merupakan salah seorg majlis tertinggi pelajar Malaysia-madinah harus menganjurkn satu program utk menarik minat anak muda kepada budaya2 melayu-islam…adat2 melayu. Dia dipertanggunjwbkn memberi ceramah berkaitan adat dan sejarah melayu. Program ini melibatkan 3 buah universiti iaitu, tanta, alexandaria dan madinah..







part 4



Madinah, 9.00am



Sewaktu di majlis anjuran universiti islam madinah (syarah of malays culture), saeif ditugaskan mempengerusikan majlis. untuk permulaan majlis, dia mulakan dengan alunan ayat2 suci al quran nulqarim..dalam 1 juzu'. selepas selesai mengalunkan bacaan, saeif kembali menjadi pengerusi. setelah kembali ketempat asal sebagai pengerusi majlis, saeif sedar ada mata yang sedang memerhatikannya. hatinya yakin benar, mata itu adalah wanita misteri yang dia cari...wanita pujaannya. setelah saeif memandang audience, ternyata mata itu adalah wanita itu...wanita itu adalah suffiyyah...dan ternyata mata itu adalah suffiyyah. Saeif diminta utk memanggil nama seseorg untuk melantunkan puisi2 tradisional arab kuno utk permulaan majlis. Setelah nama amani suffiyyah Abdullah Abdul Sallem Al-Arghabiyyah dipanggil, saeif terkejut apabila wanita itu bangun lalu menuju ke pentas.



SubhanaAllah...syahdunya bacaan puisinya...penuh dengan mesej tersirat. suffiyyah mulakan dengan beberapa bait hadis sebelum berpuisi. setelah itu, maka tahulah si saeif akan nama wanita dambaannya itu. wanita itu adalah amani suffiyyah.



Setelah majlis selesai, maka bersurailah semuanya. alhamdulillah ungkapan pertama keluar dari mulut saeif..syukur ya Allah semuanya berjalan lancar. masing2 telah pulang ke hotel. setelah selesai uruskan apa yang patut, saeif pulang ke hostelnya. dia melalui laluan anak tangga yang ada di sebelah dewan tadi. disebabkan seronok sangat dapat tahu nama wanita itu, saeif terlanggar suffiyyah yang juga melalui tangga yang sama. lalu tercampaklah buku2 sufiyyah yang dipegangnya dan sufiyyah terjatuh dan terduduk lalu purdahnya terus tertanggal serta pin purdahnya tercampak dan tergolek pada kaki saeif. suffiyyah tidak menyedari akan hal itu. masing2 terpandang sesama sendiri. agak lama..haha..limit minit jugak la mereka berpandangan. setelah itu suffiyyah mengalihkan pandangannya ke tempat lain dan saeif tergamam dan rasa bersalah kerana terlanggar suffiyyah lalu dia memohon maaf kepada suffiyyah serta mengutip buku2 suffiyyah dan beri pada tuan punya buku.. sampai 10 kali lontaran maaf dibuat. suffiyyah tersenyum lalu mengangguk kerana malu lalu beredar dari situ. dalam hati saeif, ya Allah, bidadari Allah dari syurga yang ke berapa ni yg dikirimkan padaku ini?? hehe..saeif tersenyum lalu mengambil pin yang ada dikakinya...dipegang lalu disimpan..







No comments:

Post a Comment