hijau2 si pokok

hijau2 si pokok

sy sayang ibu saya

sy sayang ibu saya

Sunday, July 7, 2013

PERISTIWA LAMA TERJADI LAGI

SALAM SEMUA. Perasaan rindu disapa "ustazah" terulang lagi. Peristiwa saat aku memakai tudung yang agak labuh dr kwn2 yang lain membuat kan seorang yg aku gelar dia adik sebab umo dia jauh beza muda dr aku. Zulhelmi. panggil aku kak mas ustazah. aku slalu bg nasihat dekat dia. sebab dia ni mcm ada masalah family sikit la. huhu. hanya bg teguran dan nasihat. Kali ini terulang lagi dimana aku perlu beperwatakan ala2 ustazah gtu utk g opis. keje. suatu harapan dan arahan dr bos yang wajib aku turuti. huhu. ok la. baik. sy menurut perintah. tapi aku lebih suka jd dri sendiri. sebab aku ni bukanlah solehah sgt. kat rumah pakai baju mcm biasa je. kat luar pakai je jeans. tp menutup aurat. teringat pesanan ustazah ku."kite kalo nk jaga aurat, jaga betul2". mmg betul apa yg diperkatakan dia. tapi utk merubah ke arah yg lebih baik dr tempoh masa yg agak singkat itu tdak mungkin. perlahan2 la. Aku tak bole nak jadi org lain yang dari latar belakang agama. sekolah agama semua tu. diorang mmg dah diasuh macam tu. Jadi aku nak jadi diri aku. tp akan berubah sikit demi sedikit ke arah yang lebih baik.insyaAllah.

Monday, May 13, 2013

UJIAN BUATKU

Salam dunia...sudah lama tidak mengisi ruangan pelangi ni. hati tergerak utk mengisi kembali ruangan ini yg dah lama terkubur mati. bismillah...tahun baru ak baru saja dapat hadiah baru. aku macam xpercaya yg ak accident. 19 jan 2013 tarikh keramat yg takkan ak lupa sampai mati. huhu..ak tergolek 3x sebelum sedar yg kaki dah xbole gerak. ak sakit. mmg sangat sakit....nk g tengok tempat praktikal punya hal...apapun Allah dah tak izin so tak boleh la makanya. bermalam di wad dahlia.... sabtu, ak bermalam di wad dahlia ditemani kakak yg setia menemani...kaki sakit. patah. hancur tulang lutut. hanya Allah je yg tahu betapa sakit ak saat itu. nangis air mata dah xmau keluar lagi..hati sedih kenangkan nasib yg menimpa diri. aku derita lagi. ibu terkejut saat musibah menimpaku. bawa bertenang ibu. cuma sikit saja kata abg. walau sikit saja ujian ini. sakitnya aku yg rasa. bila doc tiba cakap mmg teruk kena ni..kaki awk kena tebuk sebab nk bubuh pemberat supaya tulang tu tak lari.ak sangat takut. bila dengar nasihat abg, aku pasrahkan saja. relakan saja ia berlaku. saat ak dibilik rawatan. mujurlah ada doc yg bahasakan ddiri dia akak ni dtg mendampingiku. cuba tenangkanku. terima kasih kakak doctor siti humaira. sempat juga ak melihat namanya walau dalam kesakitan.hehe.. 31 jan 2013... hari operation. sgt menggerunkan. kaki kena operate masuk plate. sungguh sayu hati ni tatkala melihat ibu disisi yg tak penah jemu menjagaku. terima kasih ibu. ungkapan maaf terukir dibibir ku lafaz pada ibu disaat nurse datang membawaku ke bilik bedah..hati bercampur baur. perasaan berdebar2..gemuruh.takut.dan sayu. 10pm 31 jan 2013... operation selesai. alhamdulillah aku selamat. Allah panjangkan umurku lagi. syukur sebab masih beri nafas utk hari itu... 5 feb 2013.. aku dah boleh keluar dr hospital...gembira yg amat....hari seterusnya dilalui dirumah tanpa pergerakan pun. juga sakit....hari demi hari aku lewati..berani kan diri utk bangkit. syukur.....hingga kini aku masih boleh berdiri dengan bantuan tongkat... hari ini, esok dan seterusnya moga kaki ku sembuh dan bole berjalan seperti biasa. itu doa ibuku utkku. moga aku masih diberi nyawa utk esk dan menghabiskan sisa2 praktikalku...moga aku dapat ijazah aku seperti mana sahabat baikku kini sudah berjaya. ibu.....andai nyawaku terhenti disini..ampunkan daku kerana tidak dapat tunaikan hajatmu utk melihat daku bernaju jubah di hari graduasi...

Thursday, December 8, 2011

AKU BERSYUKUR

SYUKUR YA ALLAH....itulah ungkapan pertama yg kulafazkan bila tgk result.alhamdulillah. sem depan akn ku pulun betul2 bg dapat semua A. insyaAllah.

Saturday, December 3, 2011

RINDU RASA HATI

rindunya rasa hati. rindu pada kwn2 yg dah habis blaja. yg sama2 berjuang memperjuangkan impian masing2.entah knape? hati rasa syg pd kwn saya yg seorg ni. hanya satu semester mempertemukan aku dengan dia ( sahabat perempuan). sejak itu kami jadi rapat dan terus berkawan sampai hari ni. itu yg ak rasa. mgken tidak pada dia. bg ak ukhuwwah yg kita bina biarlah berterusan sampai hujung nyawa. sampai jasad tiada lagi kelihatan. biar syurga ketemukan kami.ak rasa sgt selesa berkawan dengan dia. mgken minat kami sama. tapi jauh di sudut hati dia ak xtau. terkadang ak dah anggap dia macam sebahagian dr keluarga ak sendri. namun, itu hanya ak yg tahu. Allah sahaja yg tau bgmana ak rasa bila ak anggap ak dah temui org yg boleh ak katakan dia "sahabat". tapi ak rasa ak sahaja yg rasa cm tu. tidak bg dia. biarlah. Allah maha tahu segala sesuatu. ak kwn dengan semua org. tapi disebalik ak berkawan ak cuba nilai org melalui cara mereka. ak tertarik melalui cara mereka. bukan ak memilih utk berkawan. ya. kita HARUS pilih dengn siapa kita nk bkwn. ak berkwn semua org tapi ak AKRAB dengan sestengah org sahaja. biar jarak pisahkan kami namun ak xkn semudahnya utk melupakan segala2 persahabatan ak dgn kwn2. ada org kata masing2 bila dah grad, da ada kerjaya masing2, kawan lama ditinggalkan. sebab dah ada kawan baru dan mgkn ada kehidupan baru yg lebihkn komitment dan tanggungjwab. bg ak ak akan tetap rindu dan sayang kwn2 lama aku.sekarang pun kita dah berjauhan. namun ak harap suatu ketika kalo kita jumpa,biarlah ingatan itu tidak hilang dr benak. tidak semudah nya utk ak lupa dia (sahabat perempuan).biarlah takdir tentukan segalanya. tidak SALAH kita beri KASIH SAYANG pada org yg kita SAYANG. tapi INGAT, ungkapan SAYANG itu bukan hanya LAYAK utk pasangan bercinta, suami isteri, keluarga, malah utk SAHABAT kita jua sememangnya LAYAK.Moga kejayaan milik kita semua wahai kawan2ku~

Wednesday, November 30, 2011

SYUKURLAH

Ak bersyukur sbab Allah masih bagi ak peluang utk berfikir. berfikir utk jadi lebih matang. payahnya diri nk nampak matang dpan umum. apa yg ak dah buat?? macam mana perilaku ak?? hari demi hari ak cari cahaya itu. cahaya yg ak dambakan supaya hadir suluhkan ak. supaya ak bisa berdiri ats kaki ak sendri. supaya ak boleh berfikir dgn lebih matang. ak yg dianggap selalu tidak matang dlm apapun jua. ayat itu amat menyedihkan ak. buat ak rasa lemah. jatuh. layu. bila ak fikir balik. kenapa 'MEREKA'katakan itu? mgkin ya dan mgkin tidak. hari demi hari aku tunggu. tunggu diri supaya jadi matang.


dan hari ini, aku bersyukur. kerana Allah temukan aku dengan sesuatu yg ak tidak temui sebelum ni. terima kasih Allah.

Sunday, November 27, 2011

salam maal hijrah

salam MAAL HIJRAH 1433 HIJRI (H)...saya lebih yakin diri untuk mendekatkan dri pada ALLAH.Saya sudah yakin! saya mencari redha, rahmat dan kasih sayangNYA...YA Allah, buka lah pintu hatiku agar aku bisa dekat denganMU.

Thursday, November 24, 2011

sehari bagaikan minit2 jam

salam semua...

sehari ak rasa bagaikan minit2 masa yg berlalu. oh Dunia, begitu pantas masa berlalu. terkadang rasa tempoh perjalanan hari begitu singkat sampaikan apa yg dirancang tidak tertunai. begitulah kehidupan..kita sbg hambaNYA hanya mampu merancang tapi Allah yg menentukan segalanya. sebaik2 rencana dan perancangan adalah rencana Allah SWT...