hijau2 si pokok

hijau2 si pokok


sy sayang ibu saya

sy sayang ibu saya

Friday, September 2, 2011

written by kasturi orkid

Cerpen : cinta Da’e minang Dan “serambi makkah”.

Sinopsis : mengisahkan seorang Da’e yang berasal dari rembau, negeri Sembilan yang merupakan keturunan minangkabau. Saeif imran terpesona dan terpikat hatinya kepada seorang wanita anggun lagi solehah di masjid nabawi di madinah sewaktu menyiapkan tesisnya di universiti madinah. Wanita yang Berjaya menambat hati saif adalah amani suffi. Seorang gadis berdarah campuran melayu-pakistan yang berasal dari turki dan menetap di Kelantan darul naim. Mereka sama2 penuntut di timur tengah. Bagaimanakah kesudahan cinta saeif pada suffi?? Ikuti cerita mereka..hehehe..



Madinah, 3.00pm



part 1







Sekitar 2009, langit mendung awan kelabu menandakan sepertinya hujan ingin turun membanjiri bumi anbia…tanggal 12 april 2009 Ahmed saeif imran adalah satu2nya jejaka tampan kesayangan desa rembau, n9 yg Berjaya memijak kakinya ke tanah madinah…beliau seorag yg bijak dengan bait2 kata2nya…luhur budi bicaranya…terpaku dek mata melihatnya…tertawan dek hati memandangya…dia,,,saeif jadi rebutan anak gadis desa rembau tatkala memberi ceramah di surau2 di sekitar kuala pilah, jelebu dan rembau.

Saeif Berjaya menyambung pengajiannya dalam jurusan usuluddin di unversitas al madinah.tatkala Berjaya dalam STAM yg diambilnya….dia anak jati berketurunan minangkabau sangat kurang arif dengan penggunaan bahasa inggeris namun sangat pintar dan petah sekali dalam arab komunikasi…

Saeif seorang mahasiswa yg aktif dalam persatuannya dalam menegakkan syariat dan hukum Allah. Dia tidak menidakkan hukum Allah..malah mencegah lagi yang mugkar…seorang yg sgt arif tentang al-quran…juara debat perbahasan hadis antarabangsa..dia mengenali amani suffi, seorang gadis melayu-pakistan yg berketurunan Pakistan. Tetapi menetap di Kelantan. Pertama kali saeif melihat suffi sewaktu dalam perbahasan dan pertandingan puisi2 tradisional melayu yg dialih bahasa kepada bahasa arab kuno…memang suffi sgt arif ttg puisi2 arab kuno dan tradisional melayu…kali pertama memandang suffi yg hanya berpurdah hatinya terus tertawan… sayu, hati saeif mendengar bait2 syair dan puisi yg dilantunkan suffi…subhanaAllah… ya Allah, jika dia pilihan Engkau terhadapku, sungguh aku terima dengan hati terbuka…maha suci Allah yg mempertemukan aku sama dia…. Bisik hati saeif…





part 2



kaherah, 10.45am



Saeif dan suffi adalah berlainan tempat pengajian...mereka memang penuntut di timur tengah, tetapi mereka bukan dalam satu bidang dan juga bukan dalam satu universitas. Saeif mahasiswa jurusan usuluddin dan suffi pemegang master dalam bidang medikal. suffi universiti tanta, cairo mesir dan Saeif pula universiti al madinah, madinah. mereka sering berjumpa secara tidak sengaja sewaktu saeif acap kali berkunjung ke tanta untuk berhubung dengan teman lamanya. waktu itu sering kali saeif memerhatikan suffi dari jauh, sewaktu suffi sedang ralit membuat perbincangan bersama2 teman seperjuangannya di tanta. Pertemuan kedua mereka sewaktu suffi tertinggal bas sewaktu dari kaherah menuju ke tanta. sewaktu itu Saeif juga ada disitu sedang menunggu sahabatnya untuk menjemputnya berjalan2 sekitar tanta. pertemuan kedua ini cukup menguji..antara diolog mereka adalah :



saeif : assalamualaikum ya ukhti??

suffi : wa'alaikumussalam wbt...

saeif : ismi saeif...kaifahal ya ukhti?

suffi : alhamdulillah ana bikhair...wa anta?

saeif : ana birkhair...syukran.

suffi : anta sudah lama menunggu bas disini?

saeif : laq ya ukhti...ana tunggu sahabat ana..dari tanta...ouhh bisa ya saudari berbahasa malaysia? apa ukhti dari malaysia?

suffi : tanta?? anta mahu ke sana juga kah? ouhh iya...ana juga sudah bergelar warga malaysia.

saeif : sudah bergelar?? maksud anta??

suffi : ana bukan malaysia pure...

saeif : iya laa ana tau itu..hahaha...kelakar juga ukhti ni..apa ukhti ni bukan penetap asal malaysia?

suffi : iya laa...ana berbangsa turki..tapi sudah lama di malaysia.

saeif : anta mahu ke mana?

suffi : ke tanta...

saeif : ouhh sama la destinasi kita...tapi lainnya juga kan..ana tdk naiki bas...tapi ya sudah lama sih ana disini..tiada satu pun bas yg lewat ke sini..

suffi : masyaAllah...begitukah ya akhi? ana sudah telat mahu ke kuliah...lagi ada musabaqah lagi ni...bagaimana ya?

saeif : bagaimana bisa ana tolong ya? kurang manis jika ana, sebagai seorg muslim ingn mempelawa seorg wanita bukan muhrimnya menaiki satu kereta dengan ana nanti??haram hukumnya. bagaimana ya?? apa ukhti tiada sahabat yg punyai transpot?

suffi : ana tahu batas dan adat seorg wanita muslim. tidak perlu saudara bahaskan lagi. Assalamualaikum....



lalu suffi terus pergi berjalan kaki meninggalkan saeif seorg dri...saeif remaja islam muslim yg kuat agamanya tidak menjejakinya..sebaliknya menjawab salam dari suffi dengan tenang hati...wa'alaikummussalam wbt..illalliqaq...lalu suffi tdk menyahutnya lagi..

No comments:

Post a Comment